Sabtu, 30 Julai 2011

TEMAN-TEMANKU PADA ZAMAN TADIKA

Bila umurku sudah mencapai 6 tahun, emakku telah menghantarku di tadika untuk bersekolah. Walaupun dengan berat hati untuk berpisah dengan emakku, namun aku terpaksa akur jugak. Di situ aku dapat belajar dengan kawan-kawan baru. Masing-masing mempunyai karenah dan ragam tersendiri. Contohnya, boleh dikatakan setiap hari ada sahaja kawan-kawanku yang menangis tidak mahu berpisah dengan orang tua mereka. Walaupun mereka dipujuk supaya duduk bersama dengan kawan yang lain di tadika itu, mereka tetap menangis dan memegang baju kedua-dua orang tuanya. Aku yang menjadi penonton yang tidak berbayar ni hanya melihat dan ada kalanya aku tergelak melihat gelagak diaorang. Oleh kerana mereka tidak dapat berpisah dengan ibu bapanya, ibu bapanya terpaksa mengambil jalan alternatif lain iaitu menemani diaorang di tepi kelas. Ada yang lebih parah, ibu bapa diaorang terpaksa duduk di dalam kelas bersama anak-anak diaorang. Hehehe terukkan diaorang tu kan. Walapunbegitu,  selepas aje seminggu kawan-kawanku tadi sudah dapat berpisah dengan orang tua diaorang. Hal ini kerana apabila diaorang berkenalan dengan aku dan kawan-kawan yang lain, diaorang dapat bermain, membaca, mewarna bersama-sama. Dengan ini, mereka berasa seronok bila berada disekolah berbanding mereka berada dirumah…
Kini semua kawan-kawan tadikaku telah meneruskkan hidupnya sendiri...
Akhir kata aku berharap diaorang akan berjaya dalam hidupnya... 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan